Uwaga! Zły pies

123.jpg 100.jpg 101.jpg 102.jpg

Uwaga! Zły pies

Seria prac Obrus
Obrusy zostały wyhaftowane. Z użyciem ikonografii języka migowego, symboliki tatuażu więziennego, alfabetu Morse'a, alfabetu Braille, znaków drogowych, ewakuacyjnych, ostrzegawczych, tablic informacyjnych, ikonografii ustrojów politycznych, log korporacji, grafik ilustrujących ruchy społeczne, gestu Victorii, alfabetu gruzińskiego, arabskiego, africans, graficznych rysunków gwiazdozbiorów. Każda praca porusza inną tematykę. Każdy obrus jest wieloskładnikowym esejem, w którym buduję wspólnotę komunikacji i doświadczenia. Pierwotnie obrusem nazywano ścierkę. Brusić/bruszenie to staropolskie ścieranie, dopiero w późnym średniowieczu nakrywano nią stół. W obrusie ścierają się teksty, znaki, obrazy oraz wspólnoty.

Obrus jest płaszczyzną spotkania. Łączy kubek, talerz, dłonie, ciało, myśli gościa i gospodarza. Wszyscy żyją pod gwiazdozbiorem, zdystansowani, bliskość jest zagrożeniem. Język jest poplątany, niebieski i zrobił się na nim supeł. Litery są ornamentami. Gesty są słowami. Logika, rozum i proporcje nie sprawdziły się. Kompot jest cierpki, zupa jest słodka, ciasto jest gorzkie. Dłonie na obrusie są połączone i bezpieczne.

Obrus Pierwszy
Uwaga! Zły Pies

Tytuł pracy pochodzi z popularnych tabliczek, wieszanych przez niektórych właścicieli psów przed wejściem do domu. Tablice mówią o stosunkach właściciela i jego psa. Nie mówią o relacji dwóch żyjących osób – ludzkiej i zwierzęcej.
Tablice na tkaninie zostały zapisane w języku polskim i ukraińskim. Odnoszą się do zagrożenia / bezpieczeństwa ekonomicznego spowodowanego obecnością w Polsce emigrantów z Ukrainy. Użyta symbolika tatuażu więziennego połączonego z tablicą „Uwaga! Zły pies" odnosi się do niebezpieczeństwa wynikającego z oddzielenia i izolacji. Więzienie - miejsce zamknięcia, odizolowania od społeczeństwa, dla wyższych celów resocjalizacyjnych. Boimy się więźnia i groźnego psa.
W pracy zostały użyte języki angielski, tajski, gruziński, africans oraz język migowy, które zostały potraktowane jako ornamenty, a nie jako nośniki treści. Znaki grodzenia – taśmy awaryjne oraz łańcuch są symbolami oddzielenia się w celu izolacji, która ma przynieść poczucie bezpieczeństwa. Pies i człowiek są agresywni, bo ich potrzeby miłości i bliskości nie są spełnione.
Skręcone języki symbolizują niemożność intelektualnego porozumienia, ze względu na różnicę kulturową, różnice doświadczenia, różnice językowe etc.
Konstelacja Wielkiego Psa znajdująca się w centralnym miejscu tkaniny, odnosi się do astrologii, pozarozumowego poznania opierającego się na intuicji oraz potędze podświadomości.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uwaga! Zły pies
hatf ręczny na tkaninie.
160x220 cm
2019

 

Uwaga! Zły pies jest jedną z serii prac Obrus.
Tu można zobaczyc resztę tkanin z serii

http://monika.drozynska.pl/projekty/72/15/Glod-Exit

http://monika.drozynska.pl/projekty/71/15/Dwa-Pol